26.11.2011

Tervetuloa blogin lukijaksi!

Olen tämän blogin pitäjä, Joonas Gustafsson. Eläinharrastaja Järvenpäästä.
Olen ollut kiinnostunut eläimistä ja liikkunut luonnossa koko ikäni. Perheemme ensimmäinen lemmikkieläin, kääpiökani Nuppu, hankittiin minun ollessani viiden vanha. Siitä lähtien lemmikki- ja harraste-eläimet ovat kuuluneet elämääni. Tällä hetkellä kotonamme yksi huone on omistettu eläinhuoneeksi, jossa asustaa erilaisia terraarioeläimiä salamantereista kilpikonniin sekä muita otuksia harlekiinipeipoista sinirapuihin. Lisäksi asunnossamme juoksentelee kolme kissaa. Yhteensä "laumaamme" kuuluu toistasataa eläinyksilöä.
Olen Suomen herpetologisen yhdistyksen aktiivijäsen ja Herpetomania-lehden toimittaja. Terraarioeläimet, erityisesti sammakkoeläimet ovat kaikista ominta alaani. Niiden parissa ylläpidän yhdessä vaimoni kanssa Sammakkolampi.net -sivustoa. Kotoamme löytävät linnut ja kissat kuitenkin kertovat etten ole pelkästään terraarioeläinharrastaja. Monipuolisuuttani "eläinalalta" lisäävät myös suorittamani eläintieteen korkeakouluopinnot Helsingin yliopistolta, sekä säännöllinen luonnossa liikkuminen ornitologisten ja herpetologisten havaintojen toivossa.
Mitä pidempään olen eläinten kanssa touhunnut, sitä tärkeämmäksi niihin liittyvä eläinsuojelutyö on noussut. Tällä saralla olenkin päässyt tekemään yhteistyötä niin paikallisten eläinsuojeluyhdistysten, kuin myös Suomen eläinsuojeluyhdistysten liiton (SEY) kanssa. Olen mm. luennoinut SEY:n eläinsuojelukursseilla, ja toiminut terraarioeläinasiantuntijana SEY:n Eettisen eläinkaupan serfifikaattiprojektissa.
Syksyllä 2011 minun valittiin SEY:n esityksestä kuluttajien edustajaksi Maa- ja metsätalousministeriön yhteyteen perustettuun Seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukuntaan.
Tässä blogissa tarkoitukseni on seurata nimenomaan tuon neuvottelukunnan työtä. Koska olen mukana nimenomaan kuluttajien (eli toisin sanoen eläimiä harrastavien ihmisten) edustajana, näen tehtäväkseni todella edustaa kaikkia asiasta kiinnostuneita eläinihmisiä. Näin ollen haluan tässä blogissa kertoa mitä neuvottelukunnassa tapahtuu, ja samalla antaa kaikille lukijoille mahdollisuuden kommenttien avulla kommentoida ja vaikuttaa työhöni neuvottelukunnassa. Blogikommenttien lisäksi otan mielelläni vastaan aiheeseen liittyvää sähköpostia osoitteessa joonas@sammakkolampi.net.
Seura- ja harrastuseläinten hyvinvoinnin neuvottelukunnan lisäksi tulen varmasti kommentoimaan tässä blogissa myös muita samaan aihepiiriin liittyviä asioita ja kysymyksiä. Mutta vain aika näyttää mihin suuntaan blogi tulee kehittymään. Loppuen lopuksi teemme tämän blogin yhdessä: minä kirjoittajan, te lukijoina ja kommentoijina.
Tervetuloa mukaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti